10 des. Clickbait, els titulars que deceben
Recordeu la “premsa groga”? Aquells mitjans sensacionalistes que posaven la captura de lectors per davant de tot, saltant-se les normes d’ètica i de rigor periodístic?
I la tele-escombraries? Programes que anuncien, una vegada i altra, exclusives i temes sucosos que després no responen a les expectatives. “Las imágenes más escandalosas de Maria Garcia” i resulta que, després d’esperar 3 hores, les imatges promeses ens ensenyen la Maria passejant sense mascareta pel jardí de casa seva.
I, és clar, aquestes tècniques dubtoses han arribat també al món digital. És el “clickbait”: l’estratègia de mostrar-nos titulars cridaners perquè “piquem” i entrem a la notícia que, la majoria de vegades, no s’assembla ni en pintura a allò que ens anunciaven. Però ja han aconseguit el que volien: generar trànsit cap a la seva web. Que si “No te vas a creer lo que hemos descubierto sobre el coronavirus”, que si “Nos estan engañando”, que si “Las imágenes más polémicas”…
Si sabem utilitzar-ho bé, si no enganyem l’audiència, buscar titulars que despertin l’interès pot ser una bona tècnica en algunes accions de comunicació corporativa. Però siguem prudents: si prometem un tema que és la bomba, que realment ho sigui. L’audiència no és tonta. Que el “clickbaitar” no ens faci perdre la credibilitat!