Clam unànime per defensar el valor educatiu de les colònies escolars a Catalunya

juny 06, 2017 No Comments by

Aquest migdia s’ha celebrat un acte a Barcelona per posar en valor el valor educatiu de les colònies escolars que es programen a Catalunya. Les principals empreses i entitats que ofereixen aquestes activitats han rebut el suport públic i explícit de la Generalitat, a través dels departaments d’Ensenyament i Joventut, que considera fonamental que tots els nens i nenes del país tinguin l’oportunitat d’anar de colònies. L’Associació Catalana d’Empreses del Lleure (Acellec), l’Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya (ACAC) i la Confederació Patronal del Tercer Sector Social de Catalunya han posat de manifest la necessitat de promoure i potenciar les colònies escolars integrant-les en els projectes educatius de cada centre. Des del sector s’ha creat un grup de treball amb tècnics del departament d’Ensenyament per promoure mesures i aconseguir una plena integració d’aquestes activitats de lleure al sistema educatiu.

 

Missatge d’alerta

El president de l’Acellec, Pere Mulero, ha avisat que “les colònies escolars estan en risc d’esdevenir una activitat elitista, que només se’n puguin beneficiar els alumnes de les escoles concertades, deixant perdre tota la feina que s’ha fet històricament a Catalunya”. Durant els darrers anys, les colònies escolars han retrocedit un 20% al país, en una tendència que es manté aquest darrer curs. En aquest context, des de l’Acellec, l’ACAC i La Confederació s’agraeix el gest de la Generalitat de donar suport públic a les colònies i es treballi per aconseguir que tots els centres d’ensenyament del país les tinguin en compte com un element clau per al desenvolupament dels alumnes.

 

Suport institucional

En l’acte celebrat aquest migdia al Palau Macaya de Barcelona hi ha participat la directora general de Joventut, Marta Vilalta, i el director general d’Atenció a la Família i la Comunitat Educativa, Jordi Miró. Vilalta ha subratllat que el Govern treballa “per garantir la igualtat d’oportunitats i l’accés dels infants i joves a les colònies escolars. Cal que siguin activitats inclusives”. Per la seva part Miró ha afegit que el “departament d’Ensenyament fa costat al projecte Colònies i Educació subscrivint la declaració de les empreses i entitats del sector i, en aquest sentit, ha remarcat la importància que des de “la Universitat es continuï potenciant la investigació i l’estudi de les colònies escolars”. En aquest sentit, el projecte Colònies i Educació manté obert el termini perquè els estudiants de disciplines vinculades a l’educació que realitzen el treball de grau es presentin al primer Premi Interuniversitari Colònies i Educació. La Generalitat, a través del departament de Joventut, ha dotat aquest premi amb un reconeixement de 1.000 euros per al treball guanyador. El termini per presentar les propostes es manté obert fins el 31 de juny.

 

Treball continuat

Fruit d’aquesta nova col·laboració del sector privat amb l’administració pública durant el curs vinent es faran diferents accions de sensibilització i promoció de les colònies escolars. El proper mes d’octubre es difondrà el projecte Colònies i Educació als més de 3.000 centres de Catalunya i durant el mes de març es faran accions de difusió de les colònies escolars dirigides als centres i a les famílies.

 

Aprenentatge clau

El professor del departament de Pedagogia Aplicada de la UAB, Èdgar Iglesias, ha apuntat que les colònies escolars “generen aprenentatge, fomenten l’autonomia i les habilitats socials i afavoreixen l’experimentació i l’observació entre els alumnes en un aprenentatge clau”. Iglesias ha anat més enllà i ha reconegut que “també poden jugar un paper important entre el propi aprenentatge dels mestres que treballen en àmbits diferents als que es generen a l’aula”.

CatPress News

About the author

The author didnt add any Information to his profile yet